Baráti Bőrlabda Football Club Közhasznú Egyesület
Futballozzunk együtt!



BELÉPÉS
Azonosító:

Jelszó:

Elfelejtett jelszó
Regisztráció




 

A mérkőzés szerepe a gyermeklabdarúgásban

A gyereklabdarúgásban a mérkőzéseken és a tornákon való szereplés gyakran okoz konfliktust a szülők és a gyerekek között, ezért szükségesnek és fontosnak tartjuk ezzel kapcsolatban a Baráti Bőrlabda Football Club álláspontját (filozófiáját) közzé tenni.

Mi a cél, mi a siker?

A felnőtt versenysportban a cél egyértelmű: a mérkőzésen való legjobb eredmény elérése. Ott, ha nyer a csapat, akkor, eredményes, sikeres (a csapat és az edző), ha veszít, akkor nem az.

 

Az utánpótlás nevelésben a cél a képzés és a nevelés.

Ha a gyermek az adottságához mérten jól fejlődik (technikailag, fizikailag, pszichésen) akkor sikeres, eredményes az edző, a képzés.

Ha nem fejlődik annyira, mint ami az adottságából (tehetségéből) kitelne akkor rossz.

 

Hazánkban gyakran fordítva gondolkodnak.

A gyerekeket csak versenyeztetik (a magyar gyerekcsapatok végigverik a világot!), sokszor a képzés rovására is.

És később, amikor előjönnek a technikai hiányosságok, amikor kiderül, hogy elmaradt a képzés, és még a mentalitása is rossz a játékosnak (önbizalom nélküli, kudarckerülő típusok), akkor a felnőtteket képezni és nevelni próbálják.

Jelenleg nincs is eredményes felnőtt labdarúgásunk!

 

A mérkőzés

A mérkőzés gyermekkorban csak eszköz a képzésben, melyben a gyerekek játékélményhez jutnak és gyakorolnak, a mérkőzés hangulatához szoknak, stb. Nem a mérkőzés eredménye határozza meg a gyermek értékelését:

Lehet, hogy nyer a csapat, mégis mi edzők úgy látjuk, hogy egy gyermek nem fejlődik megfelelően.

Lehet, hogy veszít a csapat, mégis látjuk, hogy valaki nagyon jól teljesített.

A gyermeklabdarúgásban (12 éves korig) az állandó stresszes versenyhelyzet, a túl sok „tétmeccs”, a sorozatos elvárások közvetítése a gyerekek felé, csak a számszerű eredmény hajhászása durva hiba – ami az évek alatt károsan hat a gyermek testi és lelki fejlődésére.

 

Miért lehet csalóka a mérkőzésen a számszerű eredmény?

Mitől függhet egy gyerek meccs eredménye?

-          A csapatunkat alkotó gyerekek adottságától, képzettségi szintjétől és motivációjától.

Ez világos, és sok mindent eldönt.

-          Az ellenfél csapatának erősségétől.

A gyereklabdarúgásban nincsenek a csapatok osztályba sorolva, mint a felnőtt labdarúgásban (NBI., NBII., stb.). Óhatatlanul más szinten lévő nagy tudás különbségű gyerekek és csapatok találkoznak. Azt is látnunk kell, hogy kik ellen, milyen erős csapat ellen nyertünk vagy veszítettünk. Többet lehet tanulni egy országosan is erős vidéki torna „kudarcból”, mint egy kis Mikulás Kupa „diadalából”. (Ne csak azt lássuk, hogy felemeltünk-e egy súlyt vagy nem, hanem azt is, hogy hány kiló volt a súlyzórúdra rátéve.)

-          Egyetlen játékos kvalitásától.

Egy ügyes, vagy csak egy „nagydarab”, nagyot lövő játékos el tud dönteni egy meccset. De ettől még egyik játékosunk sem lesz kevesebb.

-          Egy játékos vagy egy csapat biológiai korától.

A gyerekeknél a naptári és a biológiai életkor (magasság, testsúly, láberő) között évek lehetnek. Egy fejlettebb gyerek most eldönti a meccset, de a később érők majd (évek alatt) behozzák a testi hátrányukat.

-          Az edző cserélésétől.

Az utánpótlásedző, nem feltétlenül azért cserél, mert úgy tudja megnyerni a meccset, hanem azért mert sok gyereknek próbál játéklehetőséget biztosítani még akkor is, ha ez az eredmény rovására megy! Az edző a mérkőzéseken nem az eredményességet helyezi előtérbe, hanem a képzést (aminek része, eszköze a mérkőzés), és sok gyereket játszat még akkor is, ha emiatt a csapat nem annyira „eredményes”.

-          Az edző könyörtelenségétől.

A magát keménykezűnek valló „edző” (aki az első hiba után üvöltve lehozza a játékosát) ordibálással, fenyegetéssel, megfélemlítéssel 5-10% teljesítményt még kiheverhet még kiverhet a gyerekből egy meccsen, de hosszú távon az ilyen gyerek súlyos lelki sérüléseket szenved, és soha nem lesz kreatív, önbizalommal teli játékos. Az ilyen „edzők” nem pedagógusok és súlyos károkat okoznak a labdarúgásunknak, mert gyáva, idegileg labilis „alibi” („csak nehogy hibázzak”) játékosokat nevelnek csak, akiknek egyetlen motivációjuk az edzőtől való félelmük.

-          A képzés rovására történő erőltetett mérkőzésre készüléstől.

Ha a gyerekeket túl korán egy posztra neveljük, ha csak a kezdő csapatot menedzseljük edzésen, ha edzésen csak a legjobb három gyerekkel taktikai variációkat gyakorlunk (szabadrúgás, szöglet kombinációk), akkor rövid távon, a hétvégi meccsen eredményesebbek leszünk, de hosszútávon (képzés háttérbe szorulása miatt) hátrányba kerülhetnek a gyermekek.

 

Amiért nyer, vagy veszít a csapat azért még senki sem lesz ügyesebb vagy ügyetlenebb játékos. Ne feledjük: egy gyermeknek a fejlődése nem a csapat eredményén múlik.

 

Szerencsére a Budapesti Labdarúgó Szövetség is tudja ezt, és már olyan tornákat szervez, ahol nem a számszerű eredmény számít, nincs eredményhirdetés, nincs első és utolsó csapat, hanem a gyerekek kerülnek előtérbe. (Különdíjat kap minden csapatból a legügyesebb gyerek.)

 

Kell a sikerélmény

A gyerekeknek is kell a sikerélmény, mert az egy pozitív megerősítést ad nekik, abból merítik a további lelkesedésüket, motivációjukat. De azt, hogy mit élhetnek meg sikerként, és mit kudarcként azt nagyban mi felnőttek (edzők és szülők) közvetítjük feléjük. A gyerekek, és persze mi edzők is szeretünk nyerni, és győzni is akarunk a mérkőzésen, de nem mindenáron, mert nem ez a végső cél! Nem (csak) a meccs megnyerése a siker, hanem az (is) ha a gyerek az adottságaihoz mérten egyénileg fejlődik!

 

Kérés a Tisztelt Szülőkhöz!

Segítsék azzal a munkánkat, hogy:

A mérkőzésen, ne csak számszerű végeredményt fogadják el sikernek. Dicsérjenek meg egy meccsen bemutatott szép lövést, védést, átadást, egy „nagy” ellenfél kicselezését, stb.

Ne csak egy kérdésük legyen meccs után: Nyertetek vagy vesztettetek? Ez a „nyomás” még minket, edzőket is rossz irányba terel. Lássák az egyéni teljesítményt, hangsúlyozzák a játék örömét, élményét.

Ne terheljék a gyermekeket lelkileg: („most aztán nyernetek kell!”, „hát még ezeket a hurkákat sem tudtátok megverni?”, „szedd már össze magad kisfiam!”, „már megint milyen béna voltál!”, „miért nem hajtasz jobban?”, „a pályán vagánykodtál volna!”, stb.).

Ne hozzák be a felnőtt labdarúgás elkeserítő lelátói hangulatát a gyerekek közé.

Ne foglalkozzanak a játékvezető ítéleteivel, hibáival, mert ez átragad a gyerekekre is, és később ők is mindig másban keresik majd a kudarc okát, és nem magukban.

Ismerjék el, eredménynek az edzésen való fejlődést: egy megtanult cselt, labdaátvételt, egy sportszerű gesztust, stb., mert ekkor a gyerek sikerélményhez jut!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Testünk szomjas, és vizet inna

Szervezetünk akkor is szomjazik, amikor még nem érezzük. A szomjúság érzés már egyfajta vészreakció. Ezért fontos, hogy szokássá váljon, a rendszeres vízivás, és naponta legalább 2,5 liter vizet vegyünk magunkhoz. Kánikulában, vagy sportolás közben ez a mennyiség megtöbbszöröződhet!

A víz élettani szerepe
Közismert tény, hogy a víz szerveztünk legfontosabb alkotóeleme. Nem csak az élet kialakulásához, hanem a fenntartásához is nélkülözhetetlen.
Döntő mértékben befolyásolja életminőségünket és az egészségi állapotunkat.
A víz szerepe az emberi testben létfontosságú.
Egyes állatok és növények 90, az emberi szervezet és a Föld 70 százaléka vízből áll. Az újszülötteknél ez az érték 80 százalék, míg idős korban 60 százalékra is lecsökkenhet. Pl. egy 80 kg súlyú felnőtt ember szervezete kb. 56 liter vizet, tartalmaz.

A dehidratáció, vagyis folyadékhiány is felelős lehet a legtöbb civilizációs és időskori megbetegedésekért, mint például a reuma, az emésztési panaszok, a szív-és érrendszeri megbetegedések, az öregedési folyamatok felgyorsulása, de az emlékezetvesztés is ugyanerre az okra vezethető vissza. Egy iráni orvos (Dr. F. Batmanghelidj) szerint nem betegek vagyunk, hanem szomjasak. „Véletlenül" jött rá arra, hogy csupán vízivással meg lehet gyógyítani olyan bántalmakat, mint a gyomorfekély, allergia, depresszió, vagy különböző reumatikus betegségek. Mára elfelejtettünk különbséget tenni éhség és szomjúság között. Legtöbbször evéssel próbálunk enyhíteni a szomjúság okozta ingeren is. Ez pedig az egyre nagyobb problémát jelentő elhízáshoz vezet. A vízhiányra agyunk a legérzékenyebb. Agyunk 90 százaléka víz, így kis eltérés is azonnal érezhető. Nem tudunk úgy gondolkodni, érzéseinket is befolyásolja. A legtöbb fejfájás is testünk szomjúságát jelzi. Ilyenkor gyógyszer helyett 1-2 pohár vízzel nagyobb szolgálatot tehetünk, mint különböző gyógyszerekkel.

De milyen vizet is fogyasszunk?
Nemcsak azért kell innunk, hogy ki ne száradjunk, hanem azért is hogy a víz kimoshassa a szervezetünkben lerakódó méreganyagokat. Egy ember évente több mint 1000 liter folyadékot megiszik, és a veséken naponta 280 liter testnedv folyik át.

A víz legfontosabb feladatai
• Szállítja a tápanyagokat és az oxigént a sejtekhez
• Eltávolítja az anyagcsere során keletkezett salakanyagokat
• Párásítja a levegőt, amit belélegzünk.
• Rugalmassá teszi az izületeket.
• Szabályozza a testhőmérsékletet
• Segíti a méregtelenítési funkciókat

Dehidratáció hatása a szervezetünkre
• Testünk már 1% vízhiánynál szomjúsággal jelez (jó esetben)
• 2%-os csökkenés megzavarhatja a rövidtávú emlékezetet 3%-os folyadékveszteség csökkenti az anyagcserét
• 5%-os hiány enyhe lázat idézhet elő
• 10%-os hiány esetén izomgörcsök lépnek fel, a vesék működése leáll.
• Mindössze 20%-os vízveszteség esetén a szervek működése lassan leáll, ami halálhoz vezet.

Szervezetünk harmonikus működéséhez napi 2,5-3 liter vízre van szükség. Ebbe a mennyiségbe nem tartozik bele a kávé, a tea, a gyümölcslevek, szénsavas üdítők...
Minden, az emésztéshez nélkülözhetetlen folyamathoz vízre van szükség.
A Washingtoni egyetem felmérése szerint:
• 1 pohár víz maradandóan csökkentette a diétázók 100%-nak éhségérzetét.
• 5 pohár napi víz elfogyasztása 45%-al csökkenti a vastagbélrák, 79%-al a mellrák, 50%-al a hólyagrák esélyét.
• 8-10 pohár víz elfogyasztása a hát és izületi fájdalmakban szenvedők 80%-nak csökkentette a fájdalmát.

Milyen módon segíti egészségünket a víz?
• A gyakori vízfogyasztás meggátolja a kiszáradást, a dehidrációt.
• Segít megszabadulni a nátriumtól
• Enyhíti a gyomorfájdalmat
• Segít a kalóriák elégetésében
• Többlet energiát biztosit és csökkenti a zsírlerakódást.
• Az elegendő vízfogyasztástól a bőr hidratációja normalizálódik, simább, puhább, rugalmasabb lesz.

Mennyi vizet fogyasszunk?
Szervezetünk akkor is szomjazik, amikor még nem érezzük. A szomjúság érzés már egyfajta vészreakció. Ezért fontos, hogy szokássá váljon, a rendszeres vízivás, és naponta legalább 2,5 liter vizet vegyünk magunkhoz. Kánikulában, vagy sportolás közben ez a mennyiség megtöbbszöröződhet! Az elvesztett folyadékot folyamatosan pótolni kell.
Néhány olyan italnak, mint például a kávé, a kóla, vagy a szeszes italok vízhajtó hatásuk van, amire szintén oda kell figyelni.
Csak a tiszta víz képes megvédeni szervezetünket a kiszáradástól és betölteni a szervezet számára nélkülözhetetlen funkciókat.

Könyvajánló

Dr. F. Batmanghelidj-Testünk vízért kiált

Masaru Emoto-A víz üzenetei

Masaru Emoto-A víz rejtett bölcsessége

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 Diéta, amitől megváltozol

A következő diétát amerikai sportorvosok dolgozták ki. Veszélye nincs, még a természetgyógyász is javasolja. Az eredmény 90 nap alatt 15-20 kg, és még a magas vérnyomást is megszűnteti. A fogyókúra a felesleges kilók leadása mellett megváltoztatja a szervezet működését, amivel garantálja, hogy a leadott kilók nem jönnek vissza. A fogyókúra 90 napig tart, ez idő alatt 15-20 kilót lehet fogyni. Ha kevesebb kilót kell leadni, a diétát előbb abba lehet hagyni, de a szervezetben nem jön létre a fent említett változás.

A REGGELI minden nap ugyanaz: néhány gyümölcs (2 alma vagy körte, barack vagy egy marék apró gyümölcs).

A diéta során protein-, keményítő-, szénhidrát- és gyümölcsnapok váltakoznak. A sorrendet nem szabad megváltoztatni!

  1. nap: Protein-nap

EBÉD: főtt vagy sült hús -3 szelet (20 dkg)

Hús helyett lehet 3 tojást sülve vagy főve elfogyasztani, vagy esetleg sajtot.

1 szelet kenyér, saláta korlátlan mennyiségben, olaj nélkül.

Ebéd után 2 dl tészta nélküli levet kötelezően meg kell inni.

Tejet, sajtot csak ezen a napon lehet enni.

VACSORA: ugyanaz, mint ebéd volt, csak leves nélkül. Ügyeljünk arra, hogy ugyanazt együk vacsorára is, mint ebédre.

 

  1. nap: Keményítő-nap

EBÉD: Bármilyen zöldségféle (bab, borsó, zöldbab, lencse, sárgarépa, burgonya … ), kötelezően főzve! Ételízesítő, só, ketchup, főtt paradicsom használható.

1 szelet kenyér, saláta ízlés szerint.

VACSORA: ugyanaz, mint az ebéd, csak kisebb mennyiségben.

 

  1. nap: Szénhidrát-nap

EBÉD: Főtt tészta fűszerezve. Ez lehet pizza ketchuppal, spagetti szósszal vagy bármilyen sós sütemény (egy adag pizzának megfelelően).

VACSORA: Két kisebb szelet torta vagy 2-3 apró kalács, esetleg 3 adag fagyi és kötelezően 1 szelet főzőcsokoládé.

 

  1. nap: Gyümölcs-nap

EBÉD: Bármilyen gyümölcs, korlátlan mennyiségben.

VACSORA: Bármilyen gyümölcs, minden mennyiségben.

 

Egyéb tudnivalók:

-          A diéta alatt havonta egyszer víznapot kell tartani, amely mindig a gyümölcsnap után következik, majd a proteinnappal folytatjuk.

-          Kávé és tea korlátlan mennyiségben fogyasztható, cukor és tej nélkül.

-          A diéta befejezése után normálisan ehetünk, azzal a feltétellel, hogy a reggeli csak gyümölcs lehet még 90 napig. Ha ebben a 90 napban még 3 kilót leadunk, ez azt jelenti, hogy megtörtént a változás a szervezetben.

-          Kicsit komplikáltnak hathat a diéta, de nem az.

-          Az étrendben semmit sem szabad átugorni, mert minden élelmiszernek megvan a maga feladata és a szervezet nem lehet meg nélkülük.

-          Nem szokás, hogy reggelire gyümölcsöt együnk, de ebből a szervezet először az integrált cukrot használja fel, amely az idegrendszert táplálja.

-          Azok, akik magas vérnyomástól szenvednek, pár hét diéta után akár el is hagyhatják a gyógyszerüket, természetesen orvosi ellenőrzés mellett!



Baráti Bőrlabda Football Club Közhasznú Egyesület

Honlapkészítés